Trädgårdsdags = Kommunikationsdags

Boken ”Tio tankar om tid 10 år senare”, av professor emirita Bodil Jönsson har jag läst tidigare, men kikar i den nu igen och ler igenkännande. (Har du inte läst den så gör det, den är väl värd tiden.) Som när hon beskriver sin barndoms missförstånd där hon trodde att vi människor likt stubbarna i skogen, har vår egna ”årsringar”, en tillgång speciellt för oss kanske, som tillhör de lite mognare ”årgångarna”:)

Känner igen mig, som sagt, när hon berättar om hur hennes barnbarn lockar fram hennes inre kontakter med barna-årsringar, föräldra-årsringar just genom den där nära kontakten med en annan människa.

Visst är det en rätt häftig metafor att ta till sig! För vad det här handlar om, tycker jag, är just Kommunikation, på alla plan, inåt och utåt. Och att vi faktiskt själva mår bra och våra företag mår bra genom att vi lär oss utveckla kommunikationen mellan olika ”årsringar”.

”Årsringarna” aktiveras och kommunikationen frodas.
Genom att vistas ute i naturen, eller i trädgården lockar jag fram mina olika ”årsringar” inte minst tillsammans med just barnbarnen.
Barnen som ser de viktiga detaljer, det där som vi vuxna har så lätt för att glömma bort.
Förundran, fascination och förtrollning.
Som när Samuel, 1,5 år förundras över hostans jätteblad, petar med sitt lilla finger på regndroppen som flyter likt en pärla ovanpå, och verkligen ser den lilla späda aklejan som vajar lätt i vinden, vi SER och njuter tillsammans.

Eller när han får doppa tårna i vattnet, känna hur det kittlar…

…eller när jag sitter bakom där han står och fullständigt fascineras av ”det stora blå”.

Kanske är det så att när Thea, 6 år och jag tillsammans blickar ut över det nu helt gulblommande stooora garagetaket, och låtsas att det är vår egen trollskog med små, små kryp som innevånare, som får min 6-årsring att blomma ut. Och får mig att se med ”nytvättade ögon”

I vilket fall som helst så njuter jag av alla mina ”årsringar” i och utanför trädgården. För mig är detta kommunikation för alla sinnen.

Kopplingen till mitt arbete med unga som lär företagare och tvärtom, som i projektet Affärsnytta & Sociala Medier, är inte så långt bort.

GP

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Trädgårdsdags = Kommunikationsdags

  1. Ingrid skriver:

    Jag älskar också fantasin och alla snabba växlingar som barnbarnen lockar fram. Det är underbart att få följa med:) http://hoglindkommunikation.blogspot.com/2011/06/harlig-barnbarnshelg.html

Lämna en kommentar