Nobelpristagare om förväntningar – Det lönar sig att optimera!

Årets Nobelpristagare i ekonomi går till Thomas J. Sargent och Christopher A Sims, två amerikanska professorer som forskar om förväntningarnas påverkan av resultatet. (Enligt DN är motiveringen till priset ” för deras impiriska forskning om orsak och verkan i makroekonomi”)
Du får vad du förväntar dig förutsatt att dina förväntningar är optimerade och realistiska, menar de båda forskarna.

Det här var också ämnet för Sissela Kyles spaning i fredagens program ”Spanarna” där hon bland annat tog upp hur lärare med för låga förväntningar på sina elever gör att de inte presterar lika bra, att högutbildade kvinnor med låga förväntningar på att kunna göra karriär hindrar sig själva att lyckas och så vidare…
Du blir vad du tänker – dina tankar blir till självuppfyllande profetior!
Detta är något som jag alltid försökt att inpränta hos mina kursdeltagare och i mina barn också för den delen. Tänk på att du faktiskt är dirigent över din egen orkester. Förvänta dig alltid det bästa, av dig själv och av andra!

Visste du till exempel att hälften av landets 3-åringar(!) idag har tillgång till och förstår sig på datorer. De klickar sig fram med säker hand och har lärt sig att kunna påverka hela händelseförloppet, vilket gör att de tror att det bara är att ”trycka och peka vidare” även när de sitter med en vanlig bilderbok i knät.  Och så är det ju förvisso inte. Åtminstone inte än, kanske man ska tillägga.

Kyles framtidsspaning var ändå att dessa småttingar kommer att växa upp med skyhöga förväntningar på att världen ska vara föränderlig och styrd av dem. Och därmed, menar Kyle, är vi på väg in i besvikelsernas tidevarv.

Uppfyllelse istället för besvikelse
Inspirerad av alla härliga, kreativa ungdomar som jag har i min närhet tror jag i alla fall att det lönar sig att optimera förväntningarna. Inte minst inom IT-världen.

Och jag håller med Mia Liljestrand, expert på Svenskt Näringsliv, och som jag lyssnade till häromdagen, att nyckeln till framgång och tillväxt väldigt mycket handlar  om att de unga i skolan och vi vuxna inom näringslivet kan mötas och samverka, även i den digitala världen.

Då kan vi kanske som Ingrid Höglind, stolt invandrare i cyberspace, som hon själv uttrycker det, rocka loss med den digitala generationen, de som förväntar sig det mesta av framtiden. Härligt!

Dina förväntningar avgör!
Mina förväntningar är i alla fall på topp både vad gäller en come back av projektet Affärsnytta & Sociala medier, på det nya spännande reklamsamarbetet jag just påbörjat, den nya sajten och inte minst på de nya förväntansfulla kunderna.

Så vad sägs om en liten tårtbit för att fira? Jag har bakat den själv:)

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

