Varumärken

Det finns de som påstår att 85 procent av all reklam som görs, ignoreras?
Man tycker inte illa om den, man tycker inte bra om den, man struntar i den helt enkelt.

Så finns det den reklam vars budskap man minns. Och vars bild som fastnar i ens huvud. Den reklam som lyckas göra produkten eller tjänsten till en kändis.

En del av den reklamen ”man pratat om” och det varumärkesbyggandet som faktiskt fått människor att stanna till, tycka annorlunda och förändra sitt beteende, har jag varit med och skapat.

Ett gott exempel på det är Mercedeskampanjen ”Du är vad du kör” och som var 80-talets kanske mest omtalade reklamkampanj. Och än idag blir jag kontaktad av studenter som forskar om den framgångsrika reklameffekten.

Av alla bilmärken i Sverige hade Mercedes då den största framgången, man nära nog fördubblade sin försäljning av 190:an på kort tid.
Uppdraget var att ”Ta bort gubbigheten, finn en ny yngre målgrupp”.
Då såldes ca 230.000 bilar per år i Sverige, Mercedes hade 2,9% marknadsandel. Skulle vi öka den med bara 1% och nå utanför det befintliga Mercedesgänget, kunde vi inte göra en kampanj som gick i samma hjulspår som alla andra.
Vi valde då att visa på den ”känslomässiga upplevelsen av produkten” istället för att bara visa på ”bränsledeklarationen” som alla andra.

Då var det unikt att våga sälja en dyr produkt som Mercedes, på känsla.

Skrev vi reklamhistoria?  Lite kaxigt att påstå kanske:) men vad vi gjorde var att stärka varumärket och flytta kvalitetsprodukter ut till nya, nöjda kundgrupper. Kvalitet är ingen tillfällighet.

Salomon – en del av känslan, var en annan kampanj som lät tala om sig. Här använde vi oss utav både ”nyckelhålsprincipen” och drömmen om ”den vita glädjen i snön” för att  bygga ett starkt varumärke.

God Morgon Sverige – ”Ett nytt sätt att sova borta på, när du bara vill tanka sömn” var ännu ett i raden av utmanande projekt där affärsidé, marknadsföring, arkitektonisk gestaltning, grafisk design och inredning fick arbeta hand i hand från projektets start.
Här gällde att hitta en egen nisch för att vinna kommunikationsfördelar och kostnadseffektivt nå ut till rätt målgrupp.

I samband med positioneringen av Nordfalks när man ville nå en internationell marknad, lanserade vi produkten ”En nypa Krydda”, som även fick utmärkelsen CLIO Awards i New York – reklambyråvärldens Oscar.
Begreppet ”En nypa krydda” var internationellt gångbart och använt och lanseringen ville locka konsumenter som var speciellt kunniga inom gastronomi och matlagning att välja Nordfalks.

Andra företag jag marknadsfört genom åren är exempelvis: Comvik, Göteborgs-Posten, Affärer & Företag, Gothia, Sparbanken,Forbo Forshaga, Mölnlycke, Skanska, Hasselblad, Länstrafiken, Göta Kanal.

Genom åren har detta blivit en ganska unik erfarenhet av marknadsföring och strategi som är viktig att ha med i bagaget när vi idag pratar om att integrera traditionell marknadsföring med sociala medier för att bygga varumärken och utveckla produkter i dialog med kunden.

Vill du nå fram i kommunikationsbruset? Och bygga en framgångsrik kommunikationsstrategi?

Jag finns på ett telefonsamtals avstånd.  Ring 073-922 24 96 Eller maila borjessonpihl@gmail.com
En första kontakt kostar dig ingenting men kan visa sig vara en god investering för framtiden.

Det brukar alltid vara ”den mänskliga aspekten” som avgör.

Annonser