Köper du när du är ”påverkad”? Och går det att mäta hur påverkad du är?

Enligt Business School i Karlstads nya undersökning har man kommit fram till att bakgrundsmusiken i butikerna påverkar oss att handla tolv procent mer än om det var tyst!

Nyheten läser jag om i Göteborgs Posten, men för mig är det på inget vis en nyhet.
Jag har ofta testat detta i olika rollspel och interaktioner i mina olika utbildningar då två grupper har fått samma bakgrundsinformation och samma problem att försöka lösa, men omgivningen, färgerna, musiken, möbleringen varit helt olika.
Något som vid utvärderingen efteråt visade ge helt olika resultat.
Utan att veta om det, agerade man i de olika grupperna utifrån en rytm i musiken, en speciell färgsättning eller sittning i lokalen.

Om och om igen visar det sig att små förändringar i kommunikationen ger stora effekter på resultatet.

En av mina kunder förändrade beteendet hos sina kunder radikalt. Bara genom att måla om och ta in mer av de gröna harmoniska färgerna i en trång lokal som band samman rummen i hennes butik, fick hon besökarna, som tidigare bara passerat oberörda förbi, att stanna till, känna sig lugna och behagliga till mods. Och att köpa fler produkter.

Inom teater, film är det alldeles självklart att använda ljud, ljus och färg för att framkalla olika sinnestämningar. Ändå är det som om vi glömmer bort att den kommunikationen fungerar precis på samma sätt i all marknadsföring och i alla kanaler. I butiken, webbutiken, i bloggen, eller på sajten.

Och ofta är det små skillnader, nyanser av den mänskliga aspekten, som dessutom avgör och påverkar kunden – ögonkontakten, det varma leendet i rätt ögonblick, de öppna vänliga gesterna. Små förändringar ger fantastiska möjligheter att skapa en miljö som påverkar positivt och som bygger eller stjälper varumärket.

För att nå framgång i affärer är det viktigt, som Tommy Falonius så rätt skriver om i sin nya prisbelönta bok ”Varumärket inifrån och ut”, att få med sig människorna i en organisation i själva varumärkesbyggandet.

När alla medarbetare i företaget ”spelar samma musik” kan man kanske skapa lust hos andra att vilja spela med – sjunga med – ge sig ut i dansen.

I Affärsnytta & Sociala medier är vi nu framme vid ”sista dansen”, kurs tio av tio där ungdomar och företagare har möjlighet att ”bjuda upp varandra” för att skapa fler framgångsrika affärer.

Som projektledare känner jag mig lite som en dirigent – och jag älskar musiken som spelas! Vilka företagare och vilka fantastiska ungdomar!

Dags att bli påverkad igen!
”Hur gör du för att bygga en framgångsrik webbstrategi och hur kan du mäta resultaten?”

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Köper du när du är ”påverkad”? Och går det att mäta hur påverkad du är?

  1. Ingrid skriver:

    Ja, here we go! Det ska bli spännande att knyta ihop säcken och sedan packa upp allt igen med syftet att forma och använda det som jag tror kan fungera för just mitt företag. Tror att jag har en strategi, men har jag verkligen det? Och är den i så fall den rätta? Fungerar den? Tål att tänka på! Ser fram mot finalkurskvällen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s